Вода в пластикових пляшках

Травень 20, 2021

Чому не можна пити бутильовану воду?

Вода в пляшках: найбільше шахрайство в історії

З різних джерел я багато разів чув про те, що бутильована вода не особливо якісна. Взагалі, пластикові пляшки, особливо в жарких країнах, шкідливі.

При нагріванні пластику починається активне переміщення токсичних молекул з пластикової пляшки в рідину, якою вона наповнена. Зрозуміло, що в спеку понад 30 градусів така вода стає отруєної, в тому числі і бісфенолом-А. Цей компонент негативно впливає на щитовидну залозу, ЦНС, провокує нездатність мати дітей, гіпертонію, ожиріння, діабет та інші захворювання, аж до раку.

Але я вперше почув, що виробники бутильованої води витрачають мільйони доларів на лобіювання своїх інтересів з метою зниження якості водопровідної води, щоб людям доводилося купувати бутильовану. І те, що дохід у них вище, ніж у наркоторговців, теж почув вперше.

Продажі бутильованої води в світі ростуть в середньому на десять відсотків на рік, і до 2020-го, як очікується, перевищать 280 мільярдів доларів. Хоча населенню розвинених країн доступна практично безкоштовна чиста водопровідна вода, люди вперто воліють воду в пляшках. Чому так відбувається

Рамі Блек

Бізнес доктора Пер'є

Перший офіційний бізнес з торгівлі бутильованої водою відкрився в Бостоні в 1760-х роках: компанія під назвою Jackson's Spa розливала в пляшки мінералку і продавала її для "терапевтичного" використання. Цей ринок успішно розвивався в багатьох країнах до XX століття, коли технологія хлорування водопровідної води поширилася повсюдно.

Оскільки в кожному будинку з'явилася чиста і майже безкоштовна питна вода, бутильовану перестали купувати. На ринку залишилася тільки вода з мінеральних джерел, за якими закріпилася репутація цілющих.

Французький лікар Луї Пер'є в 1898 році відкрив в місті Вережень клініку і налагодив поставки води з місцевого мінерального джерела в кращі ресторани і готелі Європи.

Це був порівняно невеликий бізнес. У 1946-му компанію купив талановитий підприємець Густав Левен і за кілька років захопив половину французького ринку, потіснивши головних конкурентів - Evian і Vittel.

До 1970-м бренд Perrier лідирував у всьому Старому Світі і вийшов на американський ринок.

Розгортаючи бізнес в США, Левен зробив ставку на снобізм американців і рекламував Perrier як елітну воду для тих, хто домігся успіху. Це спрацювало: з 1975 по 1978 рік продажі французької мінералки в Штатах виросли з 2,5 мільйона до 75 мільйонів пляшок на рік.

З пляшкою - за здоров'ям

Левену допомогла мода на здоровий спосіб життя - бутильована вода вважається одним з його основних атрибутів. У 1990-х в цей бізнес прийшли гіганти індустрії безалкогольних напоїв: PepsiCo вивела на ринок воду Aquafina, Coca-Cola - Dasani, Nestle - Pure Life. Гігантські маркетингові бюджети забезпечили бутильованої води остаточну перемогу над водопровідної.

За оцінками Beverage Marketing Corporation, зараз в світі щорічно продається понад 460 мільярдів літрів води в пляшках. На першому місці - Китай (близько 80 мільярдів), на другому - США (45 мільярдів). Потім йдуть жаркі країни, де з питною водою завжди були проблеми, - Мексика, Індонезія, Бразилія, Індія, Таїланд.

А замикають першу десятку благополучні європейці - Німеччина (12 мільярдів), Італія (11 мільярдів) і Франція (дев'ять мільярдів). Хоча з водопроводом там все нормально, середній італієць споживає в рік близько 190 літрів бутильованої води на рік, німець - 150, француз - 145.

Але ж вода в пляшках в середньому в 2000 разів дорожче водопровідної. Більш того, у багатьох країнах молоко, пиво і навіть бензин виявляються дешевше мінералки. Так, за даними громадської організації Food and Water Watch, в США літр бутильований води в три рази дорожче літра молока і майже в чотири рази - бензину.

Водний обман


Головний мотив покупки бутильованої води в усіх розвинених країнах - вона нібито чистіше, екологічніше і корисніше, ніж водопровідна. Ці уявлення активно впроваджуються в свідомість споживачів за допомогою численних рекламних роликів, але все це не має нічого спільного з реальністю.

Дослідники американської Environmental Working Group підкреслюють: половина виробників бутильованої води визнають, що це та ж сама водопровідна вода, "пройшла додаткове очищення".

Ще 18 відсотків не розкривають місце розташування "мінеральних" джерел. Це означає тільки одне: "джерело" - все той же водопровідний кран.

У переважній більшості випадків вода з пляшки нічим не краща за водогінну. "Додаткове очищення", про яку твердять розливальники, нічого не дає, оскільки в усіх розвинених країнах водопровідна вода відповідає стандартам чистоти і безпеки.

Більш того, її якість контролюється державою набагато жорсткіше, ніж ту, що продається в магазинах. Тому, коли розгорається черговий скандал з шкідливими домішками в питній воді, мова, як правило, йде саме про воду з пляшки.
Так, в середині квітня провідний американський споживчий журнал Consumer Reports повідомив, що в воді шести брендів - Starkey (належить Whole Foods), Peñafiel (Keurig Dr. Pepper), Crystal Geyser Alpine Spring Water, Volvic (Danone), а також Crystal Creamery і EartH₂O - виявлений отруйний миш'як в кількостях, що перевищують допустимий рівень.

Навіть якщо виробник розливає бездоганно чисту воду, згодом вона забруднюється мікрочастинками пластика, з якого зроблена пляшка. До того ж при нагріванні пластик виділяє токсини, тому пластмасові ємності з водою не можна тримати на сонці.

Не вірте рекламі

Те, що вода в пляшках смачніше водопровідної, теж не відповідає дійсності. У дослідженні, проведеному в вермонтський університеті, тільки третина дегустаторів змогла відрізнити за смаком водопровідну воду від бутильованої. Але навіть якщо вода з-під крана віддає хлоркою, ця проблема вирішується побутовим фільтром, який обходиться на порядок дешевше регулярної покупки води в пляшках.

"Неправильно вважати, що бутильована вода чистіша, здорова або безпечна, ніж водопровідна, - заявив виданню Business Insider президент Тихоокеанського інституту Пітер Глейком. - Вода в пляшках не краща регулюється, чи не краще перевіряється і не краще контролюється, ніж водопровідна. А коли виникають проблеми з водопровідною водою, рішення полягає в тому, щоб інвестувати в оновлення і ремонт наших систем водопостачання, а не в воду в пляшках ".

Нарешті, з екологічністю бізнесу по розливу води теж все не так однозначно. Тільки в США в 2016 році на виготовлення пляшок для питної води пішло два мільйони тонн пластику, для якого знадобилося 64 мільйони барелів нафти.

Загальна переконаність в тому, що бутильована вода за всіма параметрами перевершує водопровідну, - результат широкомасштабних рекламних і лобістських кампаній.

Як підрахував Business Insider, Міжнародна асоціація бутильованої води, Nestle Waters NA, Nestle USA і Coca-Cola за два роки витратили на лобіювання в конгресі США 28 мільйонів доларів. І головне спрямування їх лобізму - скорочення бюджетних витрат на державне водопостачання. Вони зацікавлені в тому, щоб якість водопровідної води знижувався і людям доводилося купувати бутильовану.

"Найбільші корпорації регулярно проводять рекламні кампанії, які прямо або побічно критикують якість водопровідної води", - відзначає Пітер Глейком.

Головна таємниця виробників бутильованої води - рентабельність їхнього бізнесу. Точні дані ніхто ніколи не публікував, проте експерти стверджують: розлив води по прибутковості здатний зрівнятися з наркоторгівлею. Це сотні і тисячі відсотків.

Автори американського документального фільму "Потік: заради любові до води" (Flow: For Love of Water) 2011 року наводять такий приклад. На початку нульових Nestle Waters придбала право протягом 99 років видобувати воду з джерел в штаті Мічиган. Компанія заплатила за це 70 000 доларів, тобто, виходить, приблизно 707 доларів за рік. А тепер заробляє на розливі води 1,8 мільйона доларів - на добу.

Джерело: https://crimea.ria.ru/society/20190511/1116619035.html  

Коментарі

Не знайдено дописів

Написати відгук